تفاوت کامپوزیت و لمینت_ 6 تفاوت اصلی

تفاوت کامپوزیت و لمینت

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان چیست؟

  • تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان چیست؟
  • لمینت یا کامپوزیت کدام بهتراست ؟
  • لمینت عوارض کمتری دارد یا کامپوزیت ؟

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان چیست؟

کلینیک دندانپزشکی تهران دنتال با ارائه خدمات دندانپزشکی از جمله لمینت دندان، کامپوزیت باندینگ، ارتودنسی، ایمپلنت در خدمت مشتریان عزیز است. برای ارتباط با دندانپزشکان کلینیک و مشاوره رایگان همین حالا تماس بگیرید.

هزینه، تفاوت کامپوزیت و لمینت

اولین تفاوت لمینت با کامپوزیت دندان، هزینه آنهاست. روکش های لمینتی گران تر از کامپوزیت هستند. زیرا قرار دادن پرسلن روی دندان به زمان، تخصص و منابع بیشتری نیاز دارد. دندانپزشکان آزمایشگاه دندانپزشکی که با آنها کار می کنند بسیار با دقت انتخاب کرده و برای ساختن ترمیم هزینه می کنند. بطور کلی میانگین هزینه لمینت های سرامیکی دو تا سه برابر بیشتر از روکش های کامپوزیتی است.

زمان، تفاوت کامپوزیت و لمینت

دومین تفاوت کامپوزیت و لمینت، زمان است.کامپوزیت دندان روکشی است که سریع ترو فقط در یک جلسه انجام می شود.دندانپزشک شما برای طبیعی ترین ظاهر، رزین را با سایه دندان های اطراف شما مطابقت می دهد. مواد رزین کامپوزیت به دندان های شما اضافه  و شکل‌دار شده و با استفاده از نور با شدت بالا سخت می‌شود.سپس دندانپزشک با ابزار های مخصوص آن را پولیش می کند. در حالی که مراجعه کنندگان لمینت دندان معمولاً حداقل دو بار ویزیت می شوند.

دندانپزشک لایه ی بسیار نازکی از دندان‌ هایتان را برمی‌دارد، سپس از دندان‌های شما قالب می‌گیرد و  در نهایت قالب را به آزمایشگاه می‌فرستد. در حالی که منتظر ساخت روکش لمینت دندان خود هستید، می توانید روکش موقت بگذارید. هنگامی که برای دومین ویزیت خود برگشتید، لمینت سرامیکی شما با سیمان به دندان های شما چسبانده می شود.بنابراین کامپوزیت بسیار کم تهاجمی تر و به طور قابل توجهی سریع تر از لمینت پرسیلن دندان است.

عکس قبل و بعد کامپوزیت دندان

ماندگاری دوام،تفاوت لمینت و کامپوزیت

سومین تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان، ماندگاری و دوام آنهاست. پرسیلن ماده ای به مراتب قوی تر و محکم تر از رزین  است. با مراقبت مناسب ، لمینت دندان می تواند بین 10 تا 15 سال عمر کند. ولی کامپوزیت دندان  می تواند بین 4 تا 8 سال عمر کند. در حالی که  لمینت پرسیلنی شکننده است، اما پس از چسبیدن به دندان سالم ، بسیار بادوام است. کامپوزیت نیز بادوام است اما به اندازه پرسیلن دندان قوی نیست و بیشتر در معرض تراشه و ترک دندان است.

قابلیت برگشت پذیری و تعویض، فرق لمینت و کامپوزیت

تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان

زیبایی ظاهری، تفاوت کامپوزیت و لمینت

ظاهر طبیعی نیز از تفاوت کامپوزیت و لمینت دندان است. خاصیت شفافیت لمینت پرسیلن  به روکش اجازه می دهد تا نور را بسیار شبیه یک دندان طبیعی جذب کند. اکثر دندانپزشکان موافقند که لمینت دندان، طبیعی ترین و شبیه ترین زیبایی دندان را ارائه می دهند. پرسیلن حالت شفافی دارد که کاملاً شبیه مینای دندان است. در مقابل، در حالی که رزین کامپوزیت انتخاب بسیار خوبی است اما به اندازه دندان های طبیعی افراد، طبیعی نیستند. البته این مسئله بسیار مهم است که از چه برندی برای کامپوزیت دندان های خود استفاده می کنید.

مقاومت دربرابر لکه، تفاوت لمینت و کامپوزیت

لمینت پرسیلن دندانی به دلیل استحکام مواد مورد استفاده و لعابی که پس از درمان اعمال می شود در برابر لکه ها و بریدگی ها بسیار مقاوم می باشد. در مقابل ونیرهای کامپوزیت دندان متخلخل‌تر هستند و در نتیجه مستعد لک و تیرگی  هستند. به این معنی که ممکن است نیاز به تنظیم رژیم غذایی خود داشته باشید تا از برخی مواد غذایی که موجب لکه می شوند، اجتناب کنید.

لمینت یا کامپوزیت کدام بهتراست ؟

 برای سخن پایانی می توان گفت تنها راه برای اینکه مشخص کنید کامپوزیت دندان بهتراست یا لمینت،باید با دندانپزشک خود در مورد اهداف زیبایی شناسی خود صحبت کنید و ملاحظات شخصی خود را بسنجید. به این معنا که چه چیزی برای شما مهم است؟

 اگر به دنبال کم هزینه ترین  راه حل هستید، احتمالاً طرح درمان کامپوزیت دندانی مناسب تر خواهد بود. با این حال، اگر نگرانی شدید  درباره ی زیبایی دارید، یا به دنبال طبیعی ترین و بادوام ترین راه حل درمانی هستید، لمینت دندان نتیجه فوق العاده زیبایی به شما خواهند داد.صرف نظر از اینکه در نهایت کدام ماده را انتخاب می کنید، می توانید مطمئن باشید که هر دوی آنها لبخند فوق العاده ای را ارائه می دهند.

لمینت عوارض کمتری دارد یا کامپوزیت ؟

عوارض یکی از عوامل مهمی است که در انتخاب هر درمان در نظر داشته باشید تا از مشکلاتی که ممکن است در آینده رخ بدهد و آن را در نظر داشته باشید. لمینت و کامپوزیت اصولا از لحاظ درد دارای عوارض خاصی نمی باشند و درد یا حساسیت دندان در کمتر از چند روز از بین می رود.

بسته به نوع لمینت و دندان های شما ، میزان تراش های متفاوتی بر روی دندان های شما ایجاد می شود.یکی از عوارض مهمی که در برخی لمینت های دندانی وجود دارد ، به علت تراش بالا شما نمی توانید دیگر لمینت های دندان خود را حذف کنید.از مهم ترین عوارض کامپوزیت های دندانی می توان به طول عمر و ماندگاری کمتر آن ها اشاره کرد. آن ها حداکثر هر 8 سال یکبار باید تعویض گردند. همچنین کامپوزیت های دندان در مقایسه با لمینت دندان مقاومت کمتری دارند و باید دقت بیشتری در نوع تغذیه خود داشت و از جویدن مواد سفت خودداری کرد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تماس با ما 02146291345